dinsdag 31 mei 2011

Varen met cactus

Notocactus en varen in de vensterbank 
Vorig jaar deed ik in mijn blog melding van de Notocactus waarbij in de bloempot zich een varen ontwikkelde. Ik heb het varentje toen heel voorzichtig uit de potkluit losgemaakt en een eigen "bloempot"gegeven. De eerste weken ontwikelde het varentje zich goed en plotseling binnen 24 uur was de varen afgesorven/verdwenen. Ik heb het nog wat weken bewaard in afwachting of er zich nog wat leven zou ontwikkelen. Tevergeefs, na flink wat weken heb ik de conclusie getrokken dat de varen gewoon dood was gegaan en heb ik het geheel "afgevoerd".
Detailopname van de varenveren

En nu ruim een jaar na dato blijkt de geschiedenis zich te herhalen. Opnieuw bij dezelfde Notocactus en in de zelfde pot heeft zich weer een varentje ontwikkeld. Dit keer zal ik het varentje laten waar het zich blijkbaar prettig voelt. Het intrigeert me wel hoe dit "kamerplantennatuurverschijnsel" , mooi woord voor de scrabble enthousiasten onder ons, mogelijk is. 

Op de achtergrond nog wat Victoriaans aardewerk met varenmotief
Zijn er lezers/volgers onder u die wellicht weten om  welke varensoort het kan gaan, ik stel het zeer op prijs als wilt reageren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten