vrijdag 8 april 2011

Varens, schaduwplanten en Het Houten Huis

Verschillende nieuwe aanwinsten, o.a. Polystichum tripteron
De afgelopen week moest ik voor een congres naar Eindhoven. Ik had ruim de tijd genomen, ergens bij Zaltbommel wist ik het zeker. Ik had nog twee uur de tijd. Met heerlijk zonnig lenteweer besloot ik de afslag te nemen en de rest binnen door te rijden. En toen zag ik de kwekerij: Kwekerij het Houten Huis aan de rechterkant van de weg.
Schaduwplanten voor het varenbos
Auto geparkeerd, de kwekerij ademde een rustige natuurlijke sfeer, een kolfje naar mijn hand. Vrijwel direct werd ik welkom geheten en wegwijs gemaakt. Gezien de beperkte tijd die ik had vroeg ik direct of er ook varens en schaduwplanten in het assortiment zaten. En jawel, veel, zeer veel soorten, ergens verderop zou ik meer dan voldoende tegenkomen.
Kijkje in de varenhoek bij het Houten Huis
En wat doe je als varenbosgek? Direct naar de schaduwplanten en varenhoek. Nou van hoek kon je niet spreken: twee grote halfopen kassen stonden vol diverse soorten planten, geschikt voor de schaduw. Al snel viel mijn oog op de grote varencollectie.
Polystichum tripteron
De kwekerij heeft van elke plant de moederplant in een grote pot als voorbeeld achter de kleine, te koop staande plantjes staan. Ik was onder de indruk: niks geen kunstgrepen, gewoon puur natuur en een grote dosis liefde. Ik had al met al weinig tijd om uitgebreid rond te kijken en beloofde mezelf op korte termijn de kwekerij nog een keer te bezoeken.
Kijkje van de schaduwkas naar buiten
Zonder planten weg? Hier en daar vond ik toch weer een heel leuke aanwinst tussen de grote varencollectie, met enkele Dryopterissoorten ging ik na betalen verder op weg naar het congres in Eindhoven.
Één van de schaduwplantentunnels
Vandaag had ik een vrije middag. Een goed moment om de kwekerij nog een keer en uitgebreider een bezoek te brengen. De varencollectie is aanzienlijk. In grote potten staan o.a. Polystichum setiferum "Green Lace" , Adiantum venustum, Athyrium filix femina "Crispa", Cystopteris fragilis, Polystichum tripteron etc.
Maar ook de grote collectie schaduwplanten is zeer de moeite waard.
De kruiwagen waarmee de planten konden worden verzameld raakte steeds voller. Op de kwekerij staan meerdere woonwagens met verschillende bestemming. Ëén van de woonwagens is als "theehuis" ingericht en nodigt uit tot een moment van bezinning. Na een plezierige theepauze vertrokken we huiswaarts met meerdere Geranium- en Pulmonaria soorten. Een Polygonatum species afkomstig uit Azië, Kirengeshoma, allemaal om in of aan de rand van het varenbos een plek te geven. Blij ben ik ook met een stuk van de Polystichum tripteron, dank je wel.
De kwekerij heeft behalve een grote collectie schaduwplanten ook een grote hoeveelheid planten die geschikt zijn voor aanplant in de volle zon, waaronder een grote collectie Papavers, Boompioenen.
Het webadres van de kwekerij is:
http://www.hethoutenhuis.eu/index.php/n1/i

Geen opmerkingen:

Een reactie posten