dinsdag 28 juni 2011

Inktviszwam en ander gespuis

 Inktviszwam (Anthurus archeri)
Het varenbos herbergt inmiddels ook een aantal paddestoelen. Vooral in de herfst zijn er verschillende paddestoelen te zien. Ze groeien op en langs de boomstammetjes en takken die aan weerszijden van de paden liggen. Maar ook nu juni 2011 staan er hier en daar wel wat paddenstoelen. Ik ken ze nog niet goed van naam, dat wordt nog een studie apart. Maar een bijzonder onaangename verrottingsgeur trok mijn aandacht toen ik op een dag in het bos met wat werkzaamheden bezig was. Aanvankelijk dacht ik aan een dooie muis, vogel of bedenk maar wat. Heb je onderweg wel eens achter een vrachtauto met inhoud van een slachthuis voor destructie. Zoiets...kadaverlucht.


Ik op zoek, nergens wat te vinden, soms was de lucht weer weg en dan was het er weer. Uiteindelijk bleek de inktviszwam de veroorzaker te zijn van de stank. Een bijzondere zwam, op de volgende link is er meer over te lezen. http://www.tuttel.com/natuur&landschap/inktviszwam.html
Het maakt veel duidelijk, het regelmatig versnipperen van afvalhout zou de groei van deze zwam juist bevorderen.

Oesterzwam (Pleurotus ostreatus)

En dan deze, de oesterzwam. Het stammetje heb ik drie jaar geleden gekregen om zelf oesters te kweken. Een geprepareerd stuk stam met het micelium van de oesterzwam. Het stammetje heeft volgens voorschrift 5 uur in een emmer water gestaan om volledig doordrenkt te raken. Daarna zouden de oesterzwammen gaan groeien. En inderdaad, wat dagen later groeiden er de eerste oesterzwammen aan met een sobere oestermaaltijd als gevolg. Daarna hield de groei op. Ik heb het stammetje in het bos gelegd. En nu drie jaar later is er weer leven in gekomen. Een prachtige oesterzwam toonde zich in volle pracht.


Plaatjeszwam, maar welke?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten