woensdag 14 september 2011

rotstuin


Varens in muurtjes betreft eigenlijk varens in een rotstuin. Bij het huis is een laag muurtje, in de afgelopen twee jaar heb ik daar tussen de stenen wat varentjes geplant. Gewoon, proberen. De biotoop leek wel aardig voor Asplenium trichomanes en zowaar zijn de varentjes goed aangeslagen.


 Verderop, en dan praten we over de bosrand, heb ik een muurtje gemaakt van afgedankte dakpannen in combinatie met diverse keien. Daar heb ik Cheilanthes lanosa tussen geplant. Als experiment staat daar ook een stuk van de Pyrrosia lingua en Pyrrosia polydactyla. En zo waar, deze zomer heb ik er ook een Pellea falcata bijgezet. De plek is 's winters goed droog. Ik hoop dat hierdoor deze vier varens de komende winter zullen overleven.


Bij het huis op een andere plek in een laag muurtje heb ik vorig jaar een flinke pol van Asplenium septentrionale tussen de stenen kunnen krijgen. Ook een klein exemplaar van Asplenium ceterach en Asplenium ruta muraria. Ze staan op het noorden, precies zoals in de vrije natuur ook het geval is.
De laatste is verdwenen, opteert w.s. toch meer een zuidkant.

2 opmerkingen:

  1. Heel interessante post! Bij ons is er jaren geleden zomaar bij de muur een varen uitgekomen en die komt nu elk jaar trouw terug maar als ik dit zo lees zou ik misschien zelf ook wel wat kunnen helpen en varens in de muur planten. Het is een oude muur met veel spleten en gaten dus zou moeten lukken dacht ik?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Planten is lastig, althans in een gevoegde muur.
    Maar als de stenen los zitten is het interessant om wat uit te proberen.
    Zit er achter de muur een laag grond?
    Dan is de kans op slagen vele malen groter.

    BeantwoordenVerwijderen