maandag 6 oktober 2014

Rotsvarentjes in Nederland?


Al jaren heb ik moeite ondervonden met het in leven kunnen houden van kleine varentjes, met name varens die geschikt zijn in muurtjes en andere afwijkende biotopen.

Vaak bleken de varentjes het niet goed te doen , ondanks allerlei pogingen om dat juist wel voor elkaar te krijgen. Dus ging ik verder op zoek naar hoe het dan anders moet.
En dat is geen sinicure. Door veel, heel veel te kijken naar verschillende varentjes in hun natuurlijke habitat kwam ik tot een aantal nieuwe afwegingen.
Met name bleek ook slakkenvraat een groot probleem. Diverse juist hele interessante muurvarentjes blijken ook lekker slakkenvoer.
In hun natuurlijke habitat bleken slakken minder frequent voor te komen, met name omdat de groeiomstandigheden gewoon langer over de dag meer zon krijgen, kortom voor slakken minder interessant is om daar je tentje op te slaan.
Ik heb in mijn tuin in Nederland nu een goede ervaring met het planten van varentjes in aantal stenen potten, waarin ik  een stenig, drogere biotoop heb nagemaakt, de bakken staan op een verhoging, waar slakken minder vat op hebben.
en zowaar, de varentjes gedijen nu al 8 maanden erg goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten