zondag 12 april 2009

Lente, nieuw varenleven



De afgelopen winter heb ik me bezig gehouden met de vermeerdering van varens.
Op de eerste plaats heb ik "zaailingen" verzameld, spontane zaailingen temidden
van bos en tuin.
Een aantal heb ik in februari uit Frankrijk meegenomen, ze stonden daar waar ik een muurtje wilde maken, en opgepot. Mogelijk gaat het om Dryopteris, deze varensoort vermeerdert zich heel gemakkelijk uit sporen.
Andere zaailingen heb ik uit beplante bloempotten gehaald, het gaat ook hier om spontane vermeerdering. De varentjes zijn opgepot en deze hebben afgelopen winter in het kasje een rustperiode doorgemaakt. Welke varens hier uiteindelijk uit zullen groeien valt nog niet te zien,
Een varen valt vaak pas echt goed te determineren als deze zelf sporen gaat vormen.
Het leuke is dat er nu door de wat warmere dagen leven begint te komen in de plantjes, de eerste nieuwe krullen zijn zich aan het vormen.
Van Polystichum set. Nantes en Polystichum set. diviliosum heb ik veren afgelegd. De broedbollen zijn aan het uitlopen. En van een oudere Asplenium scolopendrium "Crispum" heb ik zg. broedbollen op kunnen kweken. Het zijn inmiddeld al kleine varentjes.


Als laatste heb ik me bezig gehouden met het zaaien van sporen. Op de foto hierboven het resultaat na maanden van Athyrium f.f. Fieldiae. Een kwetsbaar resultaat, het bakje heb ik weer gesloten. Maar binnen een maand zal er verspeend kunnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten