maandag 17 augustus 2009

Een droge zomer deel 2



Na twee weken was er nog steeds geen regenbui gekomen, laat staan een drup gevallen..
De tuinslang werd dan ook meerdere keren uitgerold.
Op een gegeven moment bleek een vierde watergift onafwendbaar, de grond om de varens bleef onvoldoende vochtig. Toch vreemd en door wat rigoreuzer te werk te gaan, ik duwde het spuitstuk in de grond tussen de varenwortels in, bleek vrij snel dat bij diverse varenspecies het water zo snel weg liep dat er iets anders aan de hand moest zijn.
En ja hoor, tot mijn grote schrik bleken op verschillende plaatsen en bij veel varengroepen enorme gaten en gangen in de grond te zitten die bij nadere inspectie mollengangen bleken te zijn. Normaliter levert een mollengang niet al te veel problemen op. Je kunt ze beter intact laten.
Maar met deze aanhoudende droogte moest er toch maar verder ingegrepen worden.
Het zetten van een aantal mollenklemmen leek onafwendbaar.
Op naar de winkel, voor het eerst zou ik mollenklemmen gaan zetten.
Het assortiment mollendoders bleek enorm, keuze te over....vangen met klemmen, doden met elektrische schok, opblazen en uitroken met rookbommen bleken allemaal tot de mogelijkheden te behoren. Ik ging huiswaarts met een viertal klemmen en wat rookbommen. Het plaatsen van enkele mollenklemmen gaf weinig problemen.
Het vangen van één enkele mol............... ho maar, de klemmen bleven dagen op scherp staan, geen mol te bekennen in de hogere gangenlagen. Het plaatsen van klemmen had dus geen enkele zin. Zouden de rookbommen enig effect kunnen bieden? Ik zette mijn zinnen op het plaatsen van in ieder geval een aantal rookbommen om daarna zorgvuldig de gaten af te dichten zodat, volgens de bijgeleverde instructie, de rook de gangen goed in zou dringen. Voor resultaat moest tenminste 48 uur gewacht worden eer de gangen weer mochten worden geopend.
Na twee dagen heb ik voorzichtig de plaatsen waar rookbommen waren gezet weer opengemaakt. Het resultaat moet nog onvermeld blijven, ik heb geen idee, later in het jaar moet blijken of er nog mollen actief zullen zijn.
Het volgende karwei was de gangen en gaten zoveel mogelijk dichten zodat bij een vijfde watergift het water de varenwortels eindelijk ten goede kon komen.
De aankomende week zouden we een aantal dagen in de Auvergne gaan door brengen. Bij terugkomst zou ik wel weer verder zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten