maandag 24 augustus 2009

Een droge zomer deel 3
















Om de mollengangen te dichten gebruikte ik een schop. De grond was ondanks alle watergiften nog steeds vrij hard en droog. Het was moeilijk en zwaar spitten. Op een gegeven moment stuitte mijn spade op wat dunne boomwortels bij een groep Dryopteris affinis. Aanvankelijk niks aan de hand, maar al snel bleek al scheppend en gravend de wortels volgend de hele varengroep omsingeld te zijn van een flinke hoeveelheid haarwortels!! Verder gelegen varengroepen hebben het zelfde euvel, Vrijwel alle varengroepen blijken in meer of mindere mate omringd door haarwortels die aangemaakt zijn uit nieuwe dunne en dikkere worteluitlopers.
















De omringende bomen hebben in deze droge omstandigheden op zoek naar vocht, blijkbaar kans
gezien om een enorme hoeveelheid nieuw wortelsgestel aan te maken op zoek naar water.
En welke kant gaan boomwortels dan opgroeien? Juist! Naar de geprepareerde plantgaten met humus en mulch waar de aarde langer vochtig blijft ten gunste van de varens.
Maar nu blijkt ook ten gunste van de woudreuzen.

















Het is een wijze les die de bomen mij leren. alles wat groeit is op zoek naar water, hoe naïf ben ik geweest te denken dat mijn zorg alleen ten bate zou komen van de varens.





Hier een close up, twee stukken boomwortel die laten zien hoe bomen in staat zijn massaal en in een zeer snel tempo nieuw wortelmateriaal aan te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten