zaterdag 5 september 2009

Bomen kappen lijkt onoverkomenlijk

















De droge zomer van 2009 en de gevolgen voor de varenpopulatie zijn groot, bijna desastreus.
Het is nog maar de vraag hoe, na flinke wortelsnoei, de varens zullen herstellen.
En omdat de bomen toch steeds weer nieuwe wortels aan zullen blijven maken voor herstel en de groeirichting naar vochtiger plekken zullen sturen, zal het bos voor de varencollectie voor een groot deel als gevarenzone aangemerkt kunnen worden.
Graag zou ik toch wat meer grip willen krijgen en min of meer ingrijpender maatregelen lijken dan ook onvermijdelijk. Om nieuwe onopvallende wortelaanwas op dezelfde plaatsen zo veel mogelijk te voorkomen heb ik een begin gemaakt met het wegzagen van enkele kleinere bomen.


















Het bezorgt me een dilemma, een schuldgevoel. Ik begon zelfs te denken dat het bos de oudste rechten heeft, de varens zijn tenslotte later toegevoegd. Uiteindelijk lijkt mij het beste een compromis te sluiten met mezelf. Voorlopig heb ik een aantal kleinere bomen gemerkt met een lint. Ze staan op de nominatie.

















In de herfstvakantie zal ik een begin maken met verdere kap. Maar ook het verplaatsen van enkele varengroepen zal onvermijdelijk zijn om een aantal bomen te sparen.


Onlangs vond ik een aardig artikel op het internet over wortelsnoei met duidelijke aanwijzingen waar ik gemakkelijk gebruik van kan maken.
Het snoeien van boomwortels vindt bij voorkeur plaats in juni of begin juli.
Er wordt uitgegaan van de diametervan de boomstam. Wanneer deze met een factor 12 wordt vermenigvuldigt krijg je de minimale afstand die je met wortelsnoei bij de boom weg moet blijven om deze zo min mogelijk schade te berokkenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten