donderdag 10 september 2009

cactus en varen

Gaat dit blog wel over varens in bos en tuin? Ik zou er bijna "varens in bos, tuin en huiskamer" van willen maken. Wat is het geval?
Bij ons thuis ontdekte ik, meerdere weken geleden alweer, dat in één van de cactuspotten in de vensterbank zich een varentje leek te gaan ontwikkelen. Heel bijzonder, maar ach, met de vakantie voor de deur kwam deze noviteit bij mij snel in de vergetelheid.

Je kent het wel, lekker weg, op andere gedachten gebracht.
.....................Tot afgelopen weekend.

De cactussen hebben van de zomer ruim zes weken geen water gekregen, de eerste watergift dateert alweer van ruim 2 weken terug. Bij deze notocactus zijn nu bloemknoppen ontstaan. Prachtig! Maar wat in eerste instantie niet zo opviel, ook het varentje had zich gehandhaafd en wordt nu zichtbaar een echte varen en heeft het duidelijk naar zijn zin.
Om welke soort het gaat laat zich nog raden, het lijkt er een met een kruipende rizoom. Deze speling van de natuur -oorsprong en oorzaak laten zich raden- is weer eens een bijzondere. Twee "plantjes" die mij een hart ondert de riem lijken te willen steken.

Ik zou bijna gaan denken dat mijn zorgen over de droogte in Frankrijk, en het varenbos, onnodig zijn. In ieder geval laten de verzorgingsadviezen voor deze varensoort zich niet raden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten