dinsdag 19 januari 2010

opscheppen en stelen



Het kappen van een aantal jonge beuken had wel wat voeten in de aarde. Gewapend met één van mijn beste spades met een goed en scherp snijoppervlak ging ik het wortelgestel van de bomen te lijf. Het kon niet voorkomen worden dat na enig noest spit- en hakwerk op een bepaald moment de spade op de lasnaad afbrak. Niet getreurd, met een volgende schep uit de cave kon ik verder met de arbeid.



Het was heftig werk, een aantal jonge bomen hadden al dikke wortels en vooral die bomen welke al wat groter waren boden flinke weerstand. Het kostte me uiteindelijk drie spades. Toen was ik door mijn voorraad heen.


Eind van de middag, in de directe omgeving zijn de gewone winkels gesloten van 12 tot 15 uur, ben ik op weg gegaan op zoek naar een Gamm vert. Een georganiseerde boerenbondketen met filialen door geheel Frankrijk. Onderweg, kwam ik op het idee om eerst langs de dorpsmid te gaan. Daar heb ik een prachtige nieuw sterke spade kunnen kopen zodat ik mijn werkzaamheden die middag in ieder geval kon afronden.

Ja, en als het dan toch over scheppen gaat........wil ik nog even reclame maken voor deze eigentijdse ferntrowel (zie fernhunting tools in dit blog)
Hierboven een bijzonder handig schepje. Het is te koop als onkruidsteker. Het doet bij mij uitstekend dienst om in het varenbos te gebruiken om varens te verplanten. Het schepje heeft meerdere voordelen: Stukken sterker, steekt en snijdt gemakkelijk door wortels heen en het uitsteken kan gerichter en preciezer worden uitgevoerd. Het doet bij mij ook dienst om grotere varens te scheuren en te herplanten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten