dinsdag 8 juni 2010

"Takkenwerk"

de wal..... grens tussen het wilde en het getemde bos
Het bos groeit hevig, het bladerdak groeit. De laatste dagen van mijn verblijf wil ik dan ook nog wat ingrepen verrichten. Tenslotte duurt het weer weken voor zich een nieuwe kans voordoet. En dan is het volop zomer en is het beter om de bomen met rust laten. De uitschuifbare ladder brengt uitkomst. Met niet al te veel moeite slaag ik erin om de kruinen van wat grotere bomen op te schonen. De vrijkomende takken doen uitstekend dienst om de takkenwal, grens tussen het wilde en het getemde bos, van een nieuwe laag te voorzien.
De ladder verhuist van boom naar boom

een aantal varens krijgt een nieuwe plek
Met het opsnoeien van kronen valt mijn aandacht op een aantal daaronder geplante varens. De afgelopen winter zijn meerdere Polystichumsoorten aangevreten. Ach, een gewone Polystichum setiferum kan niet echt kwaad. Maar de vraat aan drie bijzondere exemplaren van Polystichum set. "Rotundatum cristatum" gaat me aan het hart. Het kan nog nét. Verplaatsen van deze en een aantal andere bijzondere varensoorten naar een plek verder weg van de wal.

In dit varenbed is ook een en ander veranderd.
En bij al dat werk is goed gereedschap is een must. Echter van het dragen van goede schoenen bij het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden wordt ik me steeds meer bewust, dat is net zo belangrijk. Deze stevige stappers zorgen tegenwoordig voor een goede houvast op de werkplek en dat bevalt best.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten