dinsdag 22 juni 2010

Varengezellen

Sophora prostata
Altijd op zoek naar afwisseling in de varentuin, kwam ik laatst in een tuincentrum dit halfstruikje tegen: Sophora prostata "Little Baby". Het mooie fijne blad combineert prachtig met menig varenveer. Ik had er nog niet eerder over gehoord......Het blijkt om een halfheestertje te gaan met een oorsprong in China. Er bestaan meerdere variëteiten van deze Chinese honingstruik welke rond de maand juli in gunstige omstandigheden tot bloei komt. Geschikt voor halfschaduw en winterhard tot -15 graden, vind ik hem zeer de moeite waard  om hem een plek tussen de varens  in het varenbos uit te proberen.
Boehmeria platanifolia

Nog een onbekende, Boehmeria platanifolia. Het lijkt wel wat op een statige brandnetel. Houdt van schaduw, is zeer winterhard. Met een maximale hoogte van een meter een plant om achter of tussen wat hogere varensoorten te zetten.
Het gaat om een bladplant uit China met bijna rond , gekarteld soepel behaarde bladeren. Geschikt voor elke humusrijke , goed doorlatende grond in gedeeltelijke schaduw. Hij komt bij mij tussen de varens.

Persicaria virginiana "Lance Corporal"
Vorig zomer wat stekken gekregen, zo op het oog een prachtige bladplant. Ik had geen idee wat ik in mijn tuin ging zetten. Totdat het zomer werd en deze plantensoort uitgroeide tot een 50 cm hoge plant met donkerrode aren. Gewoon prachtig. Onlangs kwam ik hem tegen en kwam toen pas achter de naam. Het gaat om Persicaria virginiana. Van deze plantensoort weet ik dat hij goed combineert met varens. In natte omstandigheden kan hij enigszins te veel uitzaaien, op een wat drogere plek blijft hij keurig in toom. Het is een winterharde vaste plant.

2 opmerkingen:

  1. Sophora prostrata looks like a real little baby doll. Is it even hardy to grow?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. No it is not hardy to grow like a little baby. Just easy, hardyness zone 6/7, likes sun, half shadow. Give it a try, take a change too......

    BeantwoordenVerwijderen