donderdag 9 september 2010

Onderhoud aan de paden

Bospad in onderhoud
Met de nodige kap van een aantal bomen, ontstaat er min of meer toch enige ravage binnen het bos tussen beplantig en paden. In het varenbos moesten er dan ook flink wat "varenbedden" vrij gemaakt worden. Van elke  "gevallen" boom moesten eerst de takken worden verwijderd, de takkenschaar maakte overuren. Daarna de overgebleven stam in hapklare brokken, brokkenmaat traptrede. De stammetjes werden keurig langs de paden gelegd in afwachting van een goede bestemming.

Nieuw trapgedeelte met gebruikmaking van stammetjes
Eén van die goede bestemmingen was het gebruik van toepassing tot traptrede. Op meerdere plekken in het varenbos konden de stammetjes direct een goede plek krijgen, steeds twee pinnen aan de voorkant om wegrollen te voorkomen.
                                                   Geheel nieuw aangelegd trappad

Hosta, een nieuwkomer in het varenbos
Met het onderhoud van de paden heb ik hier en daar in bestaande aanplant toch wat moeten reorganiseren.
De vele naaktslakken die in en rond het varenbos huizen, hadden me tot nu toe weerhouden om hosta's te planten. Deze zomer is de aftrap van het experiment in het gevecht tussen de naaktslak en de hosta. Ik heb er een drietal aangeplant. De mooiste dingen kunnen onstaan door het loslaten van bepaalde waarheden. Ik ben in ieder geval benieuwd hoe Hostaschuw de varenbos-slak kan worden opgevoed door moeder natuur.
                                                      Nog meer bospad en traptreden.
Een bestaand schuin pad is hier omgevormd tot een gemakkelijker loopbaar geheel door gebruik te maken van bos eigen materialen. En als de zomervakantie bijna op zijn eind is, straalt het bos voorlopig weer een plezierige sfeer uit en kan zich opmaken voor een naderende herfst.

1 opmerking:

  1. Ik kwam hier toevallig langs en wilde zeggen hoe ongelofelijk ruig ik het vind om een blog over varens te lezen.

    (serieus, ik wist niet dat er een varens-scene was, haha)

    Prachtige plaatjes allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen