maandag 12 maart 2012

Na de strenge winter


Cyclamen en Polystichum setiferum

Aan een strenge winterse periode is ook de Correze in Frankrijk deze winter niet ontkomen. Sterker nog er zijn begin tot midden februari ongekend lage temperaturen gemeten tot wel -23 graden. Arm varenbos..........
Viola odorata 
Dit jaar kon ik er in het voorjaar niet naar toe.  Arm varenbos......... wat is er over van alle nieuwe winteraanplant van eind december en vooral wat zal er een bloedbad aangericht zijn onder de varens met een hardheidsgraad van 8 en hoger. En er staan er wat....o.m. Woodwardia, Blechnum en Coniogrammespecies. Ik zal nog even geduld moeten hebben voor ik de schade kan opnemen. Ik vrees het ergste.

Crocus
Dus heb ik nog even teruggekeken naar wat opnames uit 2011. Opnames van een ontluikend voorjaar eind februari begin maart 2011. Dat was een mooi begin van het voorjaar, waar de eerste lentebloemen al aan het ontluiken waren.

Galanthus nivalis
En dan wordt het de kunst om de draad weer op te pakken en op zoek te gaan naar vervangers om de schade binnen de collectie varens zo goed mogelijk weg te werken.
Een mooi doel voor de komende tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten