woensdag 13 mei 2009

Naamsverwarring















Niet alle varens die te koop worden aangeboden hebben de juiste naam op het etiket. Alledrie de varens op bovenstaande foto zijn aangeboden als Polystichum setiferum Herrenhausen...... Eén is er afkomstig uit Engeland van nursery Fibrex, de middelste komt van Dirk Wiederstein, varenkwekerij uit Duitsland en de laatste van De Hessenhof uit Ede. Ik heb ze opzettelijk bij elkaar geplant om de verschillen in groei, bladvorm, hoogte en kleur goed te kunnen vergelijken.

En dan kunnen deze drie leveranciers toch wel als zg. toppers in varenaanbod en varenkennis beschouwd worden.

Het komt vaker voor, in de tuincentra, maar ook bij de varenkweker dat varens de foutieve naam op het kaartje vermeld hebben staan.
Het zelfde experiment heb ik met een andere Polystichum setiferum soort nl. Wollastonii.
Ook één van Fibrex, één van de Hessenhof en één van Wiederstein. Alle drie verschillend en dan ook weer verschillend van deze Herrenhausen.

Nou is de Polystichum setiferum groep vaak ook lastig uit elkaar te houden, veelal wordt dan ook gesproken over diviliosum groep of plumosum diviliosum groep etc.
Kortom ik zal nog even geduld moeten hebben als ik de exacte naam te weten wil komen, ik ga verder op zoek.............
Aan de andere kant is preveleert voor mij wel het genieten van de grootte, kleur en vorm, misschien leer ik nog eens dat de exacte naam zal mij een zal biet zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten