maandag 9 mei 2011

Onderhoud aan de houtwal

Gekapte beuk geeft ruimte aan varens
De afgelopen week was ik weer eens "op vakantie" naar het varenbos. En zoals de lente hier in Nederland plotseling warm en sterk zijn intrede deed, zo ging dat ook in de Correze. Het is me nog meegevallen hoe de varenbeplanting het er dusver vanaf heeft gebracht. En zo gek als dat kan lijken, heb ik de tuinslang maar weer eens uitgerold en een groot deel van de varens van een beetje water voorzien.
Gezaagde boomtakken op stapel voor hergebruik
Over de lichttoevoer naar de bosvloer kon ik nog niet echt helemaal tevreden zijn. De bomen waren flink uitgelopen, het bladerdek groot. Op een aantal plekken was het echt te donker, in ieder geval zou, als er een buitje regen zou vallen, de meeste druppels de bosvloer niet bereiken.

De houtwal kon ruim worden voorzien van een nieuwe takkenlaag
Door drie middelgrote beuken om te zagen en af te voeren hoop ik enerzijds de lichttoevoer naar de bosvloer nog meer te vergroten. Anderzijds zal er meer vocht in de bosbodem achter blijven om bepaalde plekken voor betere ondergroei te beïnvloeden. Het blijft in deze "schaduwtuin" zoeken naar balans tussen de belangen van gezonde onderbeplanting met voldoende bescherming tegen te felle zon.
De houtwal daarentegen kon van een geheel nieuwe en dikke laag takken worden voorzien.
De dikkere stammen liggen "op voorraad" en zijn geschikt voor gebruik als traptrede.

Rechts een gedeelte waar na kap van een middelgrote beuk hopelijk de onderbeplanting het beter zal gaan doen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten