zondag 29 mei 2011

Polystichum set. "Nantes" (Cristatum?)

Polystichum set. "Nantes"
Al heel wat jaren staat bij mij in de tuin en in het varenbos een aantal exemplaren van Polystichum setiferum "Nantes". Het is een prachtige robuuste Polystichumsoort die opvalt vanwege de afgeronde uiteinden op de pinnae en zijn matgroene kleur.
De afgelopen week is me pas opgevallen dat het exemplaar dat in de tuin zich als cristaatvorm heeft ontwikkeld of aan het ontwikkelen is. Volgend jaar zal de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid pas duidelijk worden, namelijk  of er sprake is van een toevalstreffer (alleen dit jaar door bepaalde onduidelijke omstandigheden) of dat de varen nu pas is uitgegroeid om zijn volledige pracht te tonen.
Ik moet zeggen zover is het voor mij een complete verrassing.
Uitgelopen broedbollen van Polystichum set. "Nantes"
Het afgelopen jaar had ik wat veren afgelegd en er was nog geen sprake van cristaatvorm. Een aantal broedbollen zijn uitgelopen en heb ik van de moederplant afgehaald in dit voorjaar en in de volle grond geplant. Ook deze uit broedbollen vergkregen planten beginnen op de jonge veren cristaatvorm te ontwikkelen.
cristaatvorm op jonge Polystichum set. "Nantes"
Voorlopig houd ik het op een toevallige speling der natuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten