donderdag 5 februari 2009

Dryopteris f.m. ssp


Dit is een gedroogde veer van een Dryopteris soort in de bosaanplant.

Enkele jaren geleden kreeg ik een klein exemplaar van Dryopteris chinensis in handen.
De varen groeide goed in mijn tuin. Vier jaar geleden heb ik deze gescheurd, daardoor kreeg ik vier exemplaren.
Natuurlijk konden er vast een paar mee naar de varentuin (toen nog bosrand) in Frankrijk. Ook daar groeiden de varens uit tot flinke exemplaren. Twee winters terug bleek één exemplaar aan de bosrand doodgegaan.
Regelmatig komen er spontaan varens op, meestal de gewone Dryopteris f.m.
Toen trof ik ook een klein nieuw exemplaar van de Dryopteris chinensis aan. Ik heb deze vergeleken met de moederplant. Zo ver mijn determinatie kennis reikte, precies dezelfde soort.
Afgelopen zomer bleek deze varen uit te groeien als cristaat. Ook was ik er inmiddels achter gekomen dat het niet Dryopteris chinensis betrof maar een Dryopteris f.m. soort mogelijk variëteit linearis. In ieder geval houd ik het daar nog even op.
Maar het uitgroeien van deze varen tot cristaat vorm is voor mij een absolute verrassing....maar ook een raadsel. Nergens op het terrein heb ik een cristaat vorm van Dryopteris f.m. staan, behalve Dryopteris crispa cristata, een lager blijvende soort.
Kijk en dat is nou het aardige met varens....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten