zondag 22 februari 2009

Een nieuw varenmuurtje



Aan de zijkant van het huis loopt de erfscheiding met brandgang. Deze bestaat uit schuinaflopend terrein met een wilde heg van buxus en valse laurier. Het zou beter zijn om hier een keermuurtje te maken. Daartoe had ik inmiddels een flinke berg steenachtige materialen "verzameld" en op een hoop samengevoegd.



Om een muurtje solide te maken had ik natuurlijk gebruik kunnen maken van cement. Maar je kunt zo'n muurtje ook als een verticaal tuintje beschouwen. Zo'n keermuurtje moet dan ook voldoen aan een aantal andere voorwaarden en daarbij is cement zeker niet het beste verbindingsmateriaal.
Een verticaal tuintje impliceert dat er t.z.t. muurplantjes in willen en kunnen groeien.
Een aantal varensoorten zijn ook als muurplant zeer geschikt.


Als volgt ben ik te werk gegaan:
Ik heb de stenen zó gestapeld dat ze schuin naar achter hellen met grond erachter.
Daarbij zijn de stenen zo geplaatst dat regenwater naar "binnen" loopt.
Een mengsel van 40% leem- of kleiachtigmateriaal, 20% humus, 30% zand en 10% kalk
diende als "ruwe voeg". Tijdens het stapelen van de stenen heb ik er alvast een aantal varensoorten tussen geplaatst.
Asplenium adiantum nigrum, Asplenium trichomanes, Ceterach officinarum en Dryopteris f.m.

Het gehele muurtje heb ik daarna afgedekt met oude dakpannen.
Over een aantal weken zal ik het muurtje "afvoegen", d.w.z. de naden echt dichtmaken met het zelfde mengsel van leem, zand, kalk en humus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten