maandag 9 februari 2009

Voorjaar brengt nieuw leven


Het effect van aanplant van varens en schaduwplanten in dit bestaande bosperceel is verrassend en boeiend maar ook enerverend. De afgelopen winter heb ik een aanvang gemaakt met houtkap. Met name in de zomermaanden van 2008 was aan de varens duidelijk te zien dat een aantal groepen toch te donker staan. En dan zijn er twee mogelijkheden, de varens verplanten of wat licht en lucht naar de varens brengen. Op het laatste heb ik mijn keuze laten vallen.

Ten slotte gaat het ook om een min of meer verwaarloosd bosterrein met wel degelijk gunstige effecten maar er kleven ook nadelen aan. De samenstelling aan bomen bestaat uit voornamelijk eiken, wat hazelnoot en een paar zeer grote sparren. Op een aantal plaatsen staan er bomen te dicht op elkaar waardoor er aan het begin van de zomer het bladerdek zich te dicht sluiten kan.
Als eerste ben ik begonnen met het omzagen van een aantal dunnere, kale stammen.
Vervolgens heb ik een aantal grotere exemplaren opgekroond. Dat gaf al flink wat ruimte, maar het uiteindelijke resultaat zal ik pas begin zomer kunnen constateren als de resterende bomen en kruinen volop in blad gekomen zijn.
Dan is er nog een barriere te nemen. Een aantal sparren staat dicht op elkaar, steken torenhoog boven de loofbomen uit en nemen licht en vocht weg van de oorspronkelijke boomvegetatie.
Graag zou ik er een aantal van willen elimineren, echter de stamdikte (ruim zestig centimeter) en hoogte (ik schat 15 tot 20 meter) gaat deze goedwillende amateur toch wel wat boven de pet. Het zou ronduit gevaarlijk zijn om er alleen aan te beginnen dus zal de vakman er aan te pas moeten komen.
Gelijkertijd wil ik een aanvang maken met uitbreiding van loofboomsoorten.
De zwarte els lijkt me geschikt, maar ook gewone esdoorn. Beiden hebben goed verteerbaar blad. Op de duur kan ik dan bestaande min of meer zwakke bomen weghalen.
De komende tijd kan ik er dus tegenaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten