zondag 8 maart 2009

Meer nieuwe oogst

Bij Tuincentrum het Oosten in Aalsmeer, heb ik in het verleden eens goed gescoord.
Twee jaar terug stond er een flinke partij Polystichum neolobatum. Nog niet eerder gezien in de handel. Gretig heb ik er een aantal gekocht, ze staan nu al twee jaar genoegelijk in het varenbos.
Het afgelopen jaar was er weinig nieuws onder de zon in hetzelfde tuincentrum, maar afgelopen week was het weer raak: Dryopteris x remota. Weer een varen die je niet zomaar in de handel tegenkomt, zeker niet in Nederland.


En dan ga ik nog even langs de warme kas, daar staan o.a. cactussen, palmen en andere planten voor kamercultuur in ons land geschikt. Ook "kamervarens" zijn in dit tuincentrum in ruime mate aanwezig, Blechnum gibbum, Nephrolepis exalta, Adiantum raddianum en natuurlijk Asplenium nidus en nog veel meer soorten. Dan zie ik daar tussen ook een partijtje wat kleinere “kamervarentjes” staan o.a. Nephrolepis exaltata, Polystichum tsus simense, Pellea rotundifolia, Adiantum raddianum, Pteris cretica en…Dryopteris erythrosora, allemaal voor de prijs van 79 eurocent. De leek weet niet beter, maar gezegd moet worden dat het gros van deze kleine varentjes gewoon winterhard is en dus gewoon de tuin in kunnen.
In ieder geval neem ik wat Pteris cretica mee, geschikt tot zone 7/8/9, mits deze in de winter een wat drogere standplaats heeft.
en dan valt mijn oog op een potje met Dryopteris erythrosora, met daartussen een afwijkend varenblad. Het lijkt wel hetzelfde blad als van het varentje welk ik in december in uit de bloempot van een Ficus benjamin heb meegenomen.......... Ook maar in het karretje.......

Thuis heb ik de “oogst” nog eens goed bekeken. En ben ik met het determineren begonnen aan de hand van verschillende boeken en beschrijvingen daarin.
Het afwijkende varenblad lijkt het meest te passen bij Dennstaedtia punctiloba.
Voorlopig houd ik het daar maar even op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten