woensdag 4 november 2009

Polystichum setiferum "Green Lace" deel 2

Dit kostbare stuk varen werd door mij gekoesterd, de groei was matig en in de loop van drie jaar had ik een redelijke plant. Rob was achteraf helemaal niet zo blij met de opdeling, zijn helft bleek een flinke terugslag opgelopen te hebben. ...............
Het wordt mei 2007, Polystichum setiferum "Green Lace"gaat mee naar Frankrijk en krijgt een plek in het varenbos. Alle eerdere aangeplante varens doen het dusver uitstekend en me nog niet bewust van de kwetsbaarheid van juist deze varensoort, scheur ik hem in de herfst in tweeën.
Keurig naast elkaar op een strategische plek gaan ze de winter in.
Kerst 2007 liggen de veren van beide exemplaren plat op de grond met twee muizengaten in de nabijheid. Het kwaad is geschied, een muizenfamilie heeft gemeend om als winterbescherming een huis onder deze varens te maken, de wortels van de plant hebben als voedselvoorraad gediend. De varens zijn definitief afgeschreven, ze hebben het loodje gelegd.
Maar wat zullen er in het voorjaar bijzondere muizen geboren worden ;)


Mei 2008 nog eens geinformeerd bij de schepper van Polystichum setiferum "Green Lace" . Daar hoor ik voor het eerst van de zwakke kanten van deze varen. Er zijn nog slechts zeer weinig exemplaren, misschien is er nog wat bij de Hessenhof beschikbaar.
Samen met plantenmaatje Han (geinteresseerd geraakt in varens) naar de Hessenhof. Daar blijken nog drie exemplaren aanwezig, zorgvuldig achtergehouden voor de pechvogels.
Beide kopen we er één.
Ik neem hem mee naar Frankrijk om opnieuw het bos op te sieren. De andere gaat met Han mee om in zijn tuin te planten.
Het in het varenbos aangeplante exemplaar krijgt het niet gemakkelijk. De winterperiode is erg nat, het voorjaar koud, en dan begint in mei 2009 eenstevige lange droge periode.
In de zomer van 2009 blijken deze omstandigheden de varen geen goed te hebben gedaan. En tot overmaat van ramp is ook deze varen bezocht door een bosbewoner, een konijn? Een feit is dat pal onder de varen een enorm gat gegraven is, de varen staat er treurig bij.

Als Han daarover hoort, belt hij me op................om te zeggen dat het met zijn Polystichum setiferum "Green Lace" heel goed gaat. Ik mag hem komen ophalen.............

Geen opmerkingen:

Een reactie posten