vrijdag 30 januari 2009

Ervaringen van een cactusliefhebber deel 1.

In het voorjaar van 2008 kwam plantenmaatje Fons (varenman) bij mij (cactusman) langs met een boek waarin cactussen en cheilanthes gebroederlijk naast elkaar stonden afgebeeld.



Omdat ik een voorstander ben van wat diversiteit in mijn onverwarmde succulentenkas ontstond het idee om te bezien in hoeverre deze plantengroepen te combineren zouden zijn.
Er was direct enthousiasme. Gezien de verzorgingsbehoeften van dit bijzondere varengeslacht zou het mogelijk moeten zijn en weldra stonden er de volgende exemplaren : C.argentea, C.bonariensis, C.tomentosa, C.feeii, Pellea cordifolia en Asplenium foreziense. De laatste twee werden toegevoegd, omdat ze dezelfde verzorging zouden verlangen.


Met veel plezier begon ik aan dit verzorgingsexperiment. Gewapend met vernevelaar vertroetelde ik de nieuwkomers .Ze werden opgepot in een luchtig mengsel dat ik ook gebruik voor mijn cactussen met wat fijne bark er aan toegevoegd. Leuk is te zie hoe ze reageren op droogte, en het herstel na watergift. Als de watergift te laat kwam, verdroogde de punten van de nieuwe veren. Gedurende het voorjaar ging alles prima en er ontrolden zich steeds weer nieuwe veren, alleen de Asplenium ging achteruit. Inspectie van Fons ontlokte hem het commentaar: veel te nat! En wat kalk toevoegen. Tot in de zomer was het sukkelen met dit plantje en ik was al blij als er wat groen te zien was. Nu in november staat hij er goed bij en ben ik spaarzaam met de watergift voor dit exemplaar.
Toen er hogere temperaturen (boven de 25 C◦) in de kas kwamen, begonnen de problemen. Wat ik ook deed, je zag de planten alleen maar achteruit gaan. Toen ik het niet meer kon bedenken wat er aan de hand was, schoot Fons weer te hulp met zijn commentaar: houd er rekening mee dat varens over het algemeen een hekel hebben aan een warme wortelkluit. Wel dat kregen ze in mijn kas in die tijd zeker. Er zat niets anders op dat ze uit de kas te halen en toen ging het al snel beter. Pas toen de temperatuur zakte tot onder de 20 C◦ kwamen ze er weer in.

Nu, het is inmiddels half december 2008, is het moeilijk om ze volledig droog te houden. Ik wil graag dat ze erbij blijven staan zoals daarvoor. Met cactussen is dat geen probleem. Ook al staan ze in de winter volledig droog. Een beetje indrogen is bij sommige soorten wel te zien. Vooral de C. argentea is nu geheel opgekruld.

wordt vervolgd.................

Geen opmerkingen:

Een reactie posten