vrijdag 16 januari 2009

Het varenbos



De hele natuur en met name al dat wortels heeft, heeft mijn belangstelling.
Daarbij behoren de varens tot mijn grootse liefhebberij. De afgelopen jaren heb ik in mijn tuin in combinatie met bloeiende planten flink wat varensoorten aangeplant.
Toen ik enkele jaren geleden in de Correze in Frankrijk een huisje kon kopen met een stukje grond, heb ik daar op bescheiden wijze mijn hobby voort kunnen zetten.
Zo'n twee jaar terug kwam ik er toevallig achter dat aangrenzend aan het terrein een perceel bos te koop stond. Tot dan had ik aan de "bosrand"al een soort varentuin gemaakt door er uit Nederland meegenomen varens aldaar aan te planten. Het leek me geweldig om dit gedeelte met een stuk bos uit te breiden. Ik heb er dan ook niet lang over na hoeven te denken om dit stukje bos van 2000 m2 bij ons terrein te betrekken.
Na tekenen van een voorlopig koopcontract en vooruitlopend op overdracht van het perceel, kreeg ik toestemming van de eigenaar om daarop alvast enig werk te verrichten. Mijn handen jeukten en er bleek een hoop werk te doen.
Dat in het verleden genomen beslissingen niet altijd gunstig zijn voor de toekomst had dan ook betrekking op dit geheel. In het verleden had ik namelijk na onderhoud van het terrein menigmaal het groenafval over de omheining gegooid om het op een gemakkelijke wijze kwijt te zijn. Een hoop werk was op bepaalde plekken dan ook letterlijk het geval.
In februari 2007 ben ik begonnen met het rooien van tig vierkante meters braamstruiken. Gewoon het ouderwetse snoeiwerk: Met de hand de verwilderde bramen wegknippen, wortles uitspitten, op een grote hoop en de fik erin. Daarna bleek er ook een flinke hoeveelheid ander afval in de vorm van oud ijzerwerk afgevoerd moest worden. En tot slot de berg groenafval welke ik zelf veroorzaakt had, heb ik met schep en kruiwagen beetje bij beetje weg kunnen krijgen. En als laatste kon ik vaststellen dat de gehele bosbodem was voorzien van een dikke laag klimop. Ook daar zou in het belang van een andere plantensoort drastische maatregelen moeten worden genomen. Het eerste plantgat dat ik spitte leverde veel klimopwortel op met daaronder zeer droge grond.
Er viel dus nog een hoop te schonen en ook moest ik aan grondverbetering doen, eer ik mijn eerste varens daar durfde aan te planten.
Positief was het constateren van een dikke bladlaag, het bos bestaat voornemelijk uit eiken met hier en daar een dennenboom ertussen. Aan de randen staat hazelnoot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten